Khamis, 5 Februari 2009

MB PERAK Yang Baru Bertakhta Hasil Pengundi PR

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pangkor, Datuk Dr. Zambry Abdul Kadir dilantik menjadi Menteri Besar Perak yang baru setelah di perkenankan oleh Sultan Perak Sultan Azlan Shah. Senario ini tidak banyak bezanya dan keadaan kerajaan Barisan Nasional (BN) di Perak ketika ini hampir sama situasinya sewaktu Pakatan Rakyat membentuk kerajaan kerana kelebihan majoriti yang kecil.
Namun begitu, Kerajaan Pakatan Rakyat yang dibentuk adalah sah dan mutlak dari pilihan rakyat Perak sendiri apabila mereka memperoleh 31 kerusi pada PRU13 yang lalu. Justeru MB Perak yang ke 10 adalah hasil pilihan rakyat Perak sendiri setelah diperkenankan oleh Sultan. Berbeza dengan MB baru Perak yang ke 11 ini dilantik berdasarkan teknikal error yang berlaku pada pihak Pakatan Rakyat tetapi bukan dari hasil pilihan rakyat Perak tetapi hanya dari pemimpin UMNO yang berkuasa dalam tampuk persekutuan.

6 ulasan:

melayuangkat berkata...

Assalamaulaikum anakku Kulat,

Nak buat macam mana Encik Kulat? Dah rezeki dia. Kun Pa Ya Kun. Kita rida sahaja lah.

Berilah dia Peluang. Dia pun saudara kita juga.

WaAllahuAlam. Allah swt yang Maha Mengetahui Segalanya.

kulatlapok berkata...

salam MAKCIK: Mmemang betul sudah rezeki Dr Zambry. HAKIKAT DAN KENYATAAN.. macam Kata Harimau saya petik di sini:
"Dato' Seri Ir. Nizar, kamu bukan tidak bagus cuma Allah telah menarik balik kekuasaan yang dipinjamkan kepada kamu. Mungkin, Allah memberinya untuk kamu rasa bahawa menjadi ketua itu amat getir apatahlagi di Negeri Perak. Semoga esok, kamu menjadi orang yang lebih hebat dan kuat berbanding hari ini. Sekurang-kurangnya, kamu masih menjadi ketua walaupun Ketua Pembangkang. Selamat Maju Jaya Dato' Seri.

Buat Dr.Zamri

Selamat datang YB Dr. Zamri. Jagalah kedudukan yang dipinjamkan Allah itu dan pastikan kamu melakukan tindakan yang kamu rasa betul dan baik."

Cuma persoalannya MENGAPA RAKYAT DI BERI KEBEBASANMENGUNDI ???

Cina Perak berkata...

REZEKI KE TUMPANG TUI..............
RAKYAT CINA PERAK SUDAH TENTU MENUNGU UNTUK DITUKARKAN LAGI DALAM MASA 3-4 TAHUN LAGI.. TUNGGUUUUUUUUUUU...........

Ipoh Mali Talak Sombong Punya berkata...

zAMBRY LAGI KAH..?? AIYAA GUA MANYAK MENCILAH TENGOK LU PUNYA MUKA.. TAK PA KITA TUNGGU LAGI AMPAT TAHUN.. SIKALANG LU SULAH JADI MB BUKAN, WAHH LU PUNYA GENG SUMA SULAH STNBY MAHU DUDUK SANA MB PUNYA PEJABAT, LAGI ITU LU PANGGILLAH LAMAI2 LU PUNYA KAWAN MANKYAK PEGANG MACAM ITU JAWATAN.. TAK PA SIKALANG KITAOLANG BAGI LU LULUK SELESA 4 TAHUN LAGI.. TAK PA, TAK PA..

kulatlapok berkata...

salam Blogger:
1. Cian Perak..
2. poh Mali....

Lu cinakah atau lu olang Melayu punya... Gua tak boleh komen lu orang punya komen, sebab itu Sultan sudah kasi NGAM Dr. Zambry jadi Perak punya MB. Apa2 lu orang boleh rujuk sama itu Sultan tau, sebut betul2 tau SULTAN bukan SETAN..

Tanpa Nama berkata...

salam Bro
Kerajaan yang baik akan menguntungkan semua rakyat. mulai sekarang buatlah analisa dan gunakan hak kita sebagai rakyat dengan betul, tapi awas perhatikan hanya mereka yang betul-betul layak yang harus diberi undi, supaya kita tidak tertipu lagi dengan ahli politik yang tidak bermaruah dan tidak tahu malu.

Malaysia oh Malaysiaku


RAKYAT YANG BERHAK MENERIMA PEMBANGUNAN