Ahad, 5 April 2009

HILANG 400, 6000 PULA YANG DATANG?


Sudah menjadi satu trend apabila setiap kali pilihanraya tidak kira umum atau kecil, ada saja isu ahli parti tidak kira samada kerajaan atau pembangkang yang mengumnumkan keluar parti beramai. Apatah lagi kalau ianya disensasikan oleh pihak media kerajaan dan tidak kurang juga blogger2 yang pro pembangkang. Pilihanraya Kecil di N25 baru-baru ini digemparkan dengan Ketua Parti Keadilan Rakyat (PKR) Bahagian Jerai, B Kalaivanar telah mengumumkan beliau keluar parti itu bersama-sama 400 ahli yang lain di sini lagi di sini dan di sini akibat tidak berpuashati dengan calon PKR. Bukan setakat itu saja, ini ditambah lagi 200 ahli PKR Sg. Petani yang turut keluar di sini. Sementara itu di Sarawak pula, Pengerusi Parti Keadilan Rakyat (PKR) Bahagian Julau, Dr Ambrose Labang Jamba, timbalannya, setiausaha dan seorang anggota jawatankuasanya juga telah membuat pengumuman keluar dari parti itu di sini.

Itu kisah kemelut ahli PKR yang dipercayai oleh pihak2 pejuak BN parti tersebut kini sedang dilanda masalah akibat krisis pencalonan N25 yang didakwa tidak direstui oleh ramai ahli PKR kawasan tersebut. Isu yang sama berlaku pula ke atas sebuah parti kompenan BN (PPP) yang melibatkan Naib presiden Parti Progresif Rakyat (PPP), V Nagarajan menyertai PKR bersama 6,000 ahli selepas enam bahagian dan 62 cawangan PPP di Kedah dibubarkan di sini dan di sini. Berlainan dengan PPP masalah yang mereka hadapi bukanlah isu calon tetapi dipercayai 'hilang kepercayaan' kepada kepimpinan presidennya. Namun begitu hal ini dinafikan di sini oleh Timbalan Ketua PPP, Ku Vadivellu.

Manakala Presiden MIC, Datuk Seri S Samy Vellu, yakin pengundi India dalam kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Selambau tidak akan berpaling tadah dan dipercayai sudah kembali memberi sokongan kepada Barisan Nasional (BN) di sini.

Kulat: Inilah senario politik negara bila tiba musim pilihanraya, isu ini seperti satu trend. Sejak pilihanraya umum yang lalu entah berapa ramai ahli parti yang telah bertukar keluar masuk parti. Ada yang mendakwa jumlahnya hampir melumpuhkan sesebuah cawangan/ranting sehinggalah kepada bahagian. Yang peliknya bila selepas keputusan diperolehi, jumlah ahli yang keluar parti tersebut sepatutnya membantu memperolehi kemenangan tetapi disebaliknya parti yang mendakwa mendapat kepercayaan dari ahli parti lawan yang keluar memperolehi jumlah majoriti yang jauh lebih teruk.

2 ulasan:

Unknown berkata...

Salam sdr. Kulat.

Dari sakit kepala kerenah politik lebih baik kita bertapa aje di puncak gunung lagi tenang dan menyeronokkan. Jom kita....

Sangkelembit berkata...

salam Bro
KLELUAR MASUK KELUAR MASUK KELUAR MASUK, HINNGA HARI INIU TAK PERNAH AKU DENGAN SESEBUAH PARTI TU CAWANGANNYA DI BUBARKAN.

Malaysia oh Malaysiaku


RAKYAT YANG BERHAK MENERIMA PEMBANGUNAN