Rabu, 30 Disember 2009

PEROKOK SEBENARNYA ADALAH GOLONGAN KAYA..??


"Dia kata dia miskin, dia tiada apa-apa. Tapi kalau boleh beli rokok, maksudnya golongan ini adalah mereka yang berkemampuan" (termasuk dalam golongan orang-orang kaya).
Golongan inilah yang dicadangkan oleh Datuk Ahmad Shabery Cheek di sini supaya kerajaan mengkaji semula samada mereka ini layak terima apa-apa bantuan dari kerajaan kerana mereka mampu membeli rokok walaupun harga minimum rokok ditetapkan kepada RM6.40 bagi 20 batang atau dikira pada harga 32 sen bagi sebatang. Ini bermakna golongan perokok ini mampu menyara rokok mereka sehingga RM2000 sebulan, iaitu melebehi kelayakan kategori 'MISKIN' yang kerajaan tetapkan iaitu kurang RM1000 sebulan sekeluarga.
Tabiat tidak merokok adalah cadangan paling tepat sebagai prasyarat untuk belia dan pelajar yang memohon bantuan kerajaan atau lain-lain program seperti Perumahan Rakyat Termiskin atau bantuan lain daripada pemohon yang mampu melanggan stesen televisyen berbayar atau menghisap rokok juga perlu dipertimbangkan sebelum diluluskan.

6 ulasan:

Hijat Panjang... berkata...

kah kah kah..keras perot2 gelak tgok gambar ni...mohon sembah derhaka kawan...mau cilok artikel masok wa punya blog...hehehehe

Tanpa Nama berkata...

....sebeb itulah berjayanya budak2 sekolah di dadahkan setelah ketagihan dadah bermula dadah perlu kepada bayaran yang tinggi, kenapa tidah berhenti saja ambil dadah?....

sebaliknya merokok kenapa tidak berhenti?, minta dikaji puncanya yang sebenar, bukankah negara mempunnyai teknologi yang cangih mangih?....

siapa kata perokok kaya, bukankah pengayuh beca pun merokok juga sedangkan hasil pendapatanya tak seberapa, kenapa>

tipu daya berada dimana2 saja dibumi bertuah ini. bukankah yang yang kaya sebenarnya pemimpin masyarakat.

yang salah hanya rakyat jelata.
* bas kemalangan (pemandu cuai)
* kemalanga kereta maut (kerana tali pinggang keledar) yang bomba potong kereta tu kenapa. tak dengar pun pemandu tercampak keluar.

...bercakap kerana untuk memenuhi tembolok sendiri...

Orang Miskin berkata...

Tuan Kulat,
memnang aku setuju. Itu merupakan salah satu langkah daripada beratus ratus langkah yg mereka cadangkan. Golongan ini tanpa kita sedari mereka sebenarnya mampu membiayai hanya untuk sekepul asap. walaupun mereka pengayuh beca. Tolak campur duit asap yang golongan ini ketepikan memnag mencecah RM2,000. so kenapa ada alasan yang mereka ini terdiri dari orang yang kurang mampu, tapi dibibirnya sentiasa tergantung seputung rokok.

kulatlapok berkata...

1. salam Mr. Hijat Panjang:

"hentam ajelah labu.."

2. Anony..20:55- Dah tahu hasil pendapatan tak seberapa yg pi bakaq duit tu wa pa?? Maksudnya perbelanjaan rokoknya itu melebehi dari pendapatan hariannya...

3. Orang miskin: Hanya mereka yg dapat berfikir sahaja akan berjaya mengawal situasi kewangan mereka.

kulatlapok berkata...

armouris:

TQ your Info.

Rokok Surya berkata...

Tuan KulatLapok,

Saya rasa mkin teknik perkiraan tuan pun dah lapok. Cuba tuan kira semula apa yang tuan kulat nyatakan. Sekotak RM 6.40 - 20 batang, sebatang +- 32 sen mcammana boleh jadi RM 2000 sebulan ? Tak tahulah saya kalau dulu2 tuan kulat hisap 10 kotak sehari so jadilah RM 64 x 31 hari = RM 1984.00. Itupun belum cukup RM 2000.00.

Malaysia oh Malaysiaku


RAKYAT YANG BERHAK MENERIMA PEMBANGUNAN