Sabtu, 3 Oktober 2009

UNDI POS BAKAL PENENTU JADI YB BAGAN PINANG

'Undi Pos' dijangka akan menjadi penentu siapa yang bakal dinobatkan sebagai ADUN Bagan Pinang? Menurut penganalisis dan pemerhati politik, pengundian akan menjadi 50-50 sekiranya orang Melayu tidak mengundi Barisan Nasional.

Mengikut mood PRU12 dan PRK, pengundi Melayu lebih memilih kepada parti pembangkang berbanding BN. Dalam kes-kes tertentu biasanya para pengundi Melayu suka mencuba atau orang kata lebih kepada 'test-power' untuk memberi undi kepada pembangkang sepertimana yg terjadi kepada bekas MP Dato' S. Sothinathan yang tewas pada PRU 12 dahulu.

Bilangan pengundi bukan Melayu di Bagan Pinang cuma 30% sahaja berbanding dengan pengundi Melayu. Justeru pada kebiasaannya, sejarah telah membuktikan undi pos akan menjadi penentu pada PRK kali ini. Itupun sekiranya tidak ada perpecahan berlaku dalam undi pos.

Sementara itu satu laporan mengejutkan dari pihak pembangkang yg mendakwa hanya sekitar 1,200 sahaja pengundi pos yang menetap di Bagan Pinang berbanding 4,600 yang didakwa sebelum ini. Namun ianya telah dinafikan oleh Pengerusi SPR sendiri yg merasa hairan bagaimana mereka (pihak pembangkang) mendapat figure tersebut. Beliau yg tetap mempertahankan sistem undi pos ini masih diperlukan dan mendakwa anggota2 tentera yg telah mendaftar di kawasan tersebut tidak semestinya berada di situ dan mereka layak mengundi di mana2 tempat mereka bertugas di seluruh Malaysia melalui UNDI POS.

Undi Pos kan dijalankan pada 7 dan 8 Oktober ini di semua lapan kem tentera di sekitar Bagan Pinang yang menjangkan akan memberi kemenangan mudah kepada calon BN, Tok Isa untuk dinobatkan sebagai ADUN Bagan Pinang pada PRK kali ini. Wallahuaalam.

sumber maklumat: sinarharian03102009

Tiada ulasan:

Malaysia oh Malaysiaku


RAKYAT YANG BERHAK MENERIMA PEMBANGUNAN