Ahad, 8 November 2009

ISU DR. ASRI: 'TAULIAH' JAIS HANYA SATU ALASAN

Isu berceramah tanpa tauliah yang dikenakan oleh Jabatan Agama Islam Negeri Selangor (JAIS) terhadap bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin sepatutnya tidak timbul. Sebenarnya JAIS boleh menggunakan budi bicara mereka di bawah klausa 'Pengecualian' seperti yang tercatat di dalam Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri Selangor 2003, iaitu klausa pengecualiannyanya seperti di sini.

Justeru Enakmen Pentadbiran Agama Islam Selangor 2003 jelas bahawa dakwaan Dr Asri memberi ceramah tanpa tauliah hanyalah sebagai alasan sahaja. Isu 'tauliah' oleh JAIS kini hangat dipersoalkan termasuklah soal kelulusan tokoh agama yang berusia 38 tahun itu yang telah memperolehi Ijazah Hadith, iaitu 5 ijazah sanad menerusi jalur ulama India (2001).

Beliau juga adalah Ahli Majlis Fatwa Negeri Perlis dan pernah menerima Anugerah Maal Hijrah Peringkat Negeri Perlis 1427H, Anugerah Tokoh Ma’al Hijrah Peringkat Negeri Perlis Tahun 1429H dan Anugerah Tokoh Ma’al Hijrah USM Tahun 1430H. Namun pengiktirafan yang diterimanya itu masih lagi tidak layak mengikut peraturan JAIS dan tangan-tangan ghaib yang ada di Selangor. Wallahuaalam.

Tiada ulasan:

Malaysia oh Malaysiaku


RAKYAT YANG BERHAK MENERIMA PEMBANGUNAN