Ahad, 25 Mei 2008

"SATU KAPAL DUA NAKHODA"- ADAKAH MEREKA BAKAL BERSAING?


Bekas ketua menteri Melaka Tan Sri Abdul Rahim Tamby Chik dalam satu wawancara berhasrat untuk menawarkan diri sebagai calon jawatan naib presiden Umno pada pemilihan parti Disember ini.

Beliau menawarkan diri setelah melihat suasana politik Umno yang sekarang ini perlukan perubahan selepas pencapaian buruk Barisan Nasional pada pilihan raya umum ke 12 lalu, dan kemelut yang melanda parti itu sendiri.

Kenyataan ini akan menjadi tanda tanya kepada naib presiden atau penyandangnya iaitu Datuk Seri Mohd Ali Rustam tetang cita-cita Tan Sri Rahim itu? Pertembungan ini nanti pastinya akan menjadi suatu sejarah negeri Melaka dan negara apabila pemilihan jawatan tertinggi itu melibatkan dua tokoh dari satu negeri. Bertepatan sekali ungkapan kerajaan negeri "Melaka dimana segalanya bermula.........."

Namun begitu hasrat Tan Sri itu perlu terlebih dahulu mendapat sokongan daripada kalangan ahli kerana hanya mereka sahaja yang mempunyai kuasa untuk kedua-dua tokoh ini untuk terus bersaing demi memperbaiki dan memperkukuhkan Umno untuk masa depan orang Melayu.

Jika jadi kenyataan, maka seperti "sireh pulang ke gagang'. sebahagaian team "wawasan' (Tan Sri Mohd. Taib, Tan Sri Muyiddin, Datuk Seri Najib?) menceriakan lagi pemilihan akan datang dan mungkinkah mereka ini akan bersatu. Bagaimana pula nanti dengan kedudukan penyandangnya, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam yang bukan dikalangan team wawasan? Adakah perebutan ini nanti bakal mengundang kompromi atau mereka berdua terus bersaing. Hanya perwakilan sahaja yang dapat menentukan mereka.

Tiada ulasan:

Malaysia oh Malaysiaku


RAKYAT YANG BERHAK MENERIMA PEMBANGUNAN