Sabtu, 1 Ogos 2009

TAUKEH DAN PEMAKAN BABI MASIH KEBAL DARI SELSEMA BABI

Penyakit selesema babi yg melanda dunia hari ini seolah seperi diserang 'malapetaka'. Di negara ini saja, jumlah terkumpul kes tersebut setakat ini telah meningkat kepada 1,266 (setakat 30 Julai lalu). Daripada 1,266 kes yang dilaporkan tersebut, 574 atau 45 peratus merupakan kes import dan 692 atau 55 peratus adalah jangkitan tempatan.

Daripada jumlah ini, 1,233 kes atau 97 peratus telah sembuh, 24 kes atau dua peratus yang menerima rawatan antiviral di hospital manakala sembilan orang atau satu peratus lagi sedang menerima rawatan antiviral di rumah.

Manakala empat mangsa setakat ini telahpun menemui maut. Namun begitu, sehingga hari ini, belum ada kes lagi yang dilaporkan secara rasmi melibatkan pemakan daging babi atau dikalangan pengusaha2 ternakan babi di negara ini. Agaknya mereka telah memiliki vaksin yg mampu menghindarkan mereka dari dikena jangkitan virus tersebut. Ataupun mungkin babi2 di negeri ini telah diberi ubat selesema babi yg membolehkan virus dihindar dan yg pastinya BELUM ADA LAGI REKOD DICATATKAN virus H1N1 yg datang berpunca dari spiesies di negara ini.

3 ulasan:

melayuangkat berkata...

Assalamualaikum ayah Puteri Nabilah,

Malapetaka dan bencana tidak mengenal rupa, bangsa atau agama. Setakat ini belum ada kajian yang benar benar menyeluruh atas wabak ini.

Di Amerika Selatan penyakit ini merebak dengan begitu ketara sekali. Beratus-ratus maut. Di negara kita pun ramai yang diserang dan amat dukacita setakat ini 4 atau 5 telah maut.

Pelik juga ya, mereka yang cium babi masih tak kena juga Selsema babi ini, agaknya dah lali. Dalam badan dia pun sudah ada virus sebati macam babi yang mereka bela ini.

WaAllahuAlam.

Tanpa Nama berkata...

Salam,

Ya saya juga terperasan HINI tidak mengenal sesiapa tapi belum ada taukeh yang maut kerananya. Orang Melayu ada yang maut kerananya.

Saya terfikir gejala ini merupakan musibah dari Allah untuk kita yang Muslim supaya berhati-hati dengan perkara makan, makanan, memakan, pemakanan. Jangan terlalu pemakan sehingga sapu semua tanpa berasa syak terhadap makanan dan permakanan yang syubhat.

Mr. Deen berkata...

Salam kepada penulis,

Wabak pandemik ini sebenarnya sudah dikesan sejak ratusan dahulu lagi. Dan memang sah 100% bahawa ianya berpunca dari mukus di dalam saluran pernafasan babi yang menghasilkan virus H1N1 yang mana boleh hidup di dalam sistem imunisasi manusia.

Memang agak pelik juga kerana mengapa pemakan-pemakan babi sukar dijangkiti oleh penyakit ini. Logiknya adalah mungkin sistem tubuh mereka sudah imun terhadap virus ini dan tidak mustahil seluruh sistem imunisasi tubuh mereka mirip kepada babi. Bezanya, mereka berfizikal seperti manusia.

Wallahu'alam..

Malaysia oh Malaysiaku


RAKYAT YANG BERHAK MENERIMA PEMBANGUNAN