Isnin, 29 Jun 2009

NAMA 'BABI' LEBIH TEPAT DIGUNAKAN

Terdahulu penggunaan istilah selesema babi bagi menggantikan influenza A (H1N1) menjadi isu dan perbalahan dan selisih pendapat antara dua menteri. Rasanya pendapat Menteri Penerangan, Datuk Rais Yatim lebih tepat dan bersesuaian untuk menegaskan maknanya kerana ia lebih mudah diterima penduduk negara ini, khasnya orang kampung.

Manakala kenyataan Menteri Kesihatan pula menimbulkan kemusykilan kemungkinan ianya telah mempolitikan pekara ini dengan beberapa tujuan tertentu. Antara kemungkinan paling utama sekali ialah untuk mengawal supaya tidak terjejas teruk pasaran daging babi di negara ini dan beberapa perkara lain lagi disini.

Sejauh ini Kementerian Kesihatan juga tidak memberikan maklumat lengkap sama ada makan babi boleh menyebabkan wabah penyakit selsema babi . Tidak ada amaran dalam hal ini. Kenapa? Setakat hari ini tiada laporan penyakit ini dijangkiti oleh pengemar daging tersebut atau daripada penternak dan dari taukeh2 babi itu sendiri. Menurut maklumat terkini dari Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Ismail Merican, 20 lagi kes baru selsema babi dilaporkan di Malaysia iaitu 16 adalah kes import dan empat lagi ialah kes jangkitan tempatan.

Tiada ulasan:

Malaysia oh Malaysiaku


RAKYAT YANG BERHAK MENERIMA PEMBANGUNAN